Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2016

ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ
-------------------------
Ντυθήκαμε για την περίσταση.
Με βραδινή αμφίεση.
Σε ταβέρνα για κοψίδι.
Μπορεί να πάμε και σε "μπουζουκλερί."
Έτσι εμείς υποδεχόμαστε
την πρωτοχρονιά.
Αν μείνουμε μέσα θα δούμε
την εκπομπή του Παπαδόπουλου.
"Άντε στην υγειά μας ρε παιδιά"
------------------------
ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
ΕΛΠΙΔΑ
----------------------------------------
Η νύχτα έφθασε στις 12 μ.μ
Η κοινωνία δεν άλλαξε.
Δεν αλλάζει όσο ο άνθρωπος
παραμένει ίδιος από την δημιουργία
του κόσμου.
Ώρα 12μ.μ
Πυροτεχνήματα σκίζουν τον ουρανό.
Έρχεται ο νέος χρόνος.
Η ανάγκη μας.
Κάπου ν`ακουμπίσουμε.
"Όσο ζω ελπίζω."
"Έλεγαν οι Λατίνοι."
--------------------------------------------------
ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
ΟΤΙ ΘΥΜΑΜΑΙ
--------------------------
ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
----------------------------------------
"ΗΜΕΡΕΣ ΤΟΥ 36"
-------------------
Θυμήθηκα ένα συμβάν που μοιάζει σαν αστείο ή ανέκδοτο.
Δεν θυμάμαι ακριβώς ημερομηνίες αλλά θα ήταν 1971- με 1972.
Ημέρες ακόμη της καταραμένης δικτατορίας που είχε καταργήσει όλες τις πολιτικές ελευθερίες και είχε στείλει αριστερούς και δημοκράτες πολιτικούς στην εξορία.
Ένα "παιδί" από την παρέα μας που είχε ψώνιο με τον κινηματογράφο και είχε διάφορα σχέδια στο μυαλό του πήγαινε γύρω στα 15 χιλιόμετρα έξω απ΄την πόλη των Χανίων που ήταν το μεσαιωνικό φρούριο "ΙΤΖΕΔΙΝ" στην περιοχή Καλαμίου λίγο έξω από τον κόλπο της Σούδας.
Εκεί γύριζε σκηνές ο σκηνοθέτης Θ.Αγγελόπουλος για την ταινία του "ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ 36".
Το μεσαιωνικό αυτό φρούριο είχε κατά καιρούς χρησιμοποιηθεί σαν φυλακή πολιτικών κρατουμένων όπως συνέβη και επί δικτατορίας των συνταγματαρχών.
Λίγα χρόνια αργότερα, επίσης σκηνές από την ταινία "ΠΕΤΡΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ" είχε γυρίσει εκεί, και ο σκηνοθέτης ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ.
Ένα βράδυ λοιπόν ρωτάμε τον παιδικό μας φίλο αν παρακολούθησε το γύρισμα της ταινίας του Αγγελόπουλου.
-"Ναι μας είπε."
-"Αλλά δεν βρήκα μέσον για να γυρίσω και έκανα οτοστόπ."
-"Και...
-"Φρενάρισε απότομα μπροστά μου ένα σαράβαλο φορτηγό και ανέβηκα στην θέση του συνοδηγού."
-"Πάλι καλά."
-"Σταμάτησε το φορτηγό επειδή είχα μακριά και καστανόξανθα μαλλιά και με πέρασε για κορίτσι."
-"Καλά να πάθεις ρε..."
Ήθελες να μοιάσεις στους χίπις..."
ΥΠΟΚΡΙΝΟΜΑΙ
-----------------
Χάθηκε το νόημα τους.
Οι καθιερωμένες ευχές
είναι κέλυφος ατελείωτης
μοναξιάς.
Λόγια από συνήθεια.
Σαν να βγαίνουν όχι
από ανθρώπινα χείλη
αλλά από ηχογράφηση.
Μελαγχολώ σήμερα.
Υποκρίνομαι ότι χαίρομαι.
---------------------
ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ
--------------------------------------------------------------
ΠΕΡΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ Ο ΛΟΓΟΣ
------------------------------------
ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
-------------------------
Μου άρεσαν τα πλάνα με τις μαγευτικές εικόνες αλλά δεν υπήρχε κατανοητό σενάριο.
Όταν τον ρώτησε κάποιος δημοσιογράφος απάντησε ο Θ.Α ότι¨ "αυτός είναι ο τρόπος γραφής μου."
Δεν είπα ότι δεν ήταν ποιοτικές οι ταινίες του Αγγελόπουλου.Ήταν ελιτιστής ο άνθρωπος.Άλλωστε αν δεν κάνω λάθος έχει πάρει και Α/ βραβείο στο φεστιβάλ κανών αλλά και διεθνώς θεωρείται από τους κριτικούς κινηματογράφου πολύ μεγάλος δημιουργός. Προσωπικά δεν μου αρέσουν οι ακαταλαβίστικες ταινίες που απευθύνονται σε μια ολιγάριθμη ελίτ. Όχι μόνο του μακαρίτη και αδικοχαμένου ΘΟΔΩΡΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ αλλά και των άλλων μεγάλων Ελλήνων και ξένων σκηνοθετών που δημιουργούν φιλμς σε τέτοιο στυλ.
Η απορία μου είναι πως ένας αριστερός διανοούμενος -δηλαδή άνθρωπος που υποστήριζε τα δίκαια του λαού- έκανε ταινίες που ουδείς λαϊκός άνθρωπος δεν της κατανοούσε; Ούτε του γέρο Νίκου Κούνδουρου π.χ οι ταινίες ήταν δημοφιλείς διότι ήταν δυσκολονόητες. {Έχω ακούσει τον ίδιο και έλεγε ότι¨ "δεν ήταν δημοφιλείς οι ταινίες μου."}
Δεν μπορούν βέβαια όλοι οι δημιουργοί να παρουσιάσουν ποιοτικές αλλά και κατανοητές ταινίες με ευαισθησία όπως π.χ ο σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης.

Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2016

ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
------------------------------------
"Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν Ελληνική.
Τὸ σπίτι φτωχικό στὶς ἀμμουδιές τοῦ Ὁμήρου…"
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ
---------------------------------------
"Τα όρια της γλώσσας μας είναι τα όρια του κόσμου μας."
Λ. ΒΙΓΚΕΝΣΤΑΪΝ
----------------------------
Η εκκλησία {ΧΡΙΣΤ.ΘΡΗΣΚΕΙΑ} στάθηκε τροχοπέδη στην ανάπτυξη του Ελληνικού πολιτισμού. Γκρέμισε τα αρχαία Ελληνικά και απείρου κάλους αγάλματα ως "ειδωλολατρικά" και ανάρτησε τα δικά της εικονίσματα προκειμένου να τα λατρέψει όπως π.χ τις εικόνες. Η δυτική ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ εκκλησία πέρασε τον μεσαίωνα της με το κάψιμο των διαφωνούντων στην πυρά. Οι θρησκείες γεννούν αυταρχισμούς και σκοτάδι . Η επιστήμη και η φιλοσοφία γεννά το φως. Σε άρθρο του στην τοπική εφημερίδα "χανιώτικα νέα" ο φιλόλογος Γ. ΛΟΥΠΑΣΗΣ υποστηρίζει ότι ωφέλησε η γλώσσα της εκκλησίας. Την γλώσσα της εκκλησίας δεν την κατανόησε ποτέ ο λαός όπου μιλούσε την δική του δημοτική γλώσσα.Όμως η εκκλησία παρόλο το μίσος της για την αρχαία Ελλάδα έστω και άθελα της βοήθησε στην διατήρηση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας {επειδή η γλώσσα των ευαγγελίων είναι γραμμένη στα αρχαία ελληνικά} η οποία εκείνη την εποχή ήταν διεθνής.
-------------------------
Η ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΣ ΚΑΙ Ο....ΚΩΣΤΑΣ ΖΟΥΡΑΡΙΣ
-------------------------------------------
Μια και το`φερε η κουβέντα για την γλώσσα θα σχολιάσω την δήλωση που έκανε τις προάλλες σε ραδιοφωνικό σταθμό ο υφυπουργός παιδείας Κώστας Ζουράρις.
Σε ελεύθερη διατύπωση είπε ότι δεν πειράζει και να χάσουμε μερικά νησιά διότι μπορούμε να τα αποκτήσουμε ξανά.
Αν όμως χάσουμε την γλώσσα μας θα χαθεί το ελληνικό έθνος.
Παρόλο που θεωρώ ότι έχει δίκιο τέτοιες δηλώσεις για τα ελληνικά νησιά δεν πρέπει να λέγονται δημόσια από κυβερνητικά χείλη.
Γιατί είναι πρόχειρες κουβέντες του καφενείου.
Για την Ελληνική γλώσσα όμως είχε χίλια τοις εκατό δίκιο.
Στην γλώσσα και στον πολιτισμό του στηρίζεται ένας λαός.
Είμαστε "έθνος ανάδελφον" όπως έλεγε και ο τυπολάτρης πρώην πρόεδρος της Δημοκρατίας Χρήστος Σαρτζετάκης.
Αν χάσουμε και την γλώσσα μας θα εξαφανιστούμε ως έθνος.

Τετάρτη 28 Δεκεμβρίου 2016

ΠΡΟΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΝΟΧΩΝ
---------------------------------------------------
ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
--------------------------------
"Γιατί ενύχτωσε κ’ οι βάρβαροι δεν ήλθαν.
Και μερικοί έφθασαν απ’ τα σύνορα,
και είπανε πως βάρβαροι πια δεν υπάρχουν.
Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς βαρβάρους.
Οι άνθρωποι αυτοί ήσαν μια κάποια λύσις."
------------------------------
Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗΣ
--------------------------
Μετά το τέλος του εμφυλίου πολέμου στην ανώριμη Ελλάδα
ο εχθρός ήταν οι Αμερικανοί.
Όλη μας η επιθετικότητα οι πορείες και οι διαμαρτυρίες κατευθυνόταν στην αμερικάνικη πρεσβεία.
Δεν ήταν ότι δεν είχαμε δίκιο γιατί μετά τον β/παγκόσμιο πόλεμο δύο μεγάλες δυνάμεις κυριαρχούσαν στον πλανήτη.
Οι ΗΠΑ και η Σοβιετική ένωση.
Εμείς η πτωχή και άπορη κορασίς "ΕΛΛΑΣ" σαν μικρή χώρα που είμαστε, μας έπεσε ο κλήρος να βρισκόμαστε στην "θαλπωρή της "τρανής αγκαλιάς" του "μεγάλου αδελφού".
Δηλαδή των ΗΠΑ.
Πέρασαν χρόνια και καιροί.
Συνετελέσθησαν κοσμογονικές αλλαγές στον πλανήτη.
Αυτοκρατορίες και καθεστώτα κατέρρευσαν νέες δυνάμεις αναδύθηκαν.
Η νικημένη Γερμανία του β/ παγκοσμίου πολέμου ,ενώθηκε δυνάμωσε εξελίχθηκε σε τρίτη παγκόσμια δύναμη.
Η Γερμανία ηγεμονεύει σήμερα στην Ε.Ε
Ο Ελληνικός λαός σχεδόν λησμόνησε την υπερατλαντική υπερδύναμη ΗΠΑ.
Ειδικά μετά την ουσιαστική πτώχευση της Ελλάδας όλα τα φώτα της δημοσιότητας στράφηκαν προς την Γερμανία.
Ασφαλώς οι Έλληνες έχουν πολλούς λόγους για να αντιτίθενται στην πολιτική λιτότητας της Γερμανικής ελίτ και στην αυταρχική και αντιδημοκρατική συμπεριφορά της.
Στις ημέρες μας η επιθετικότητα μας το μίσος μας στρέφεται κατά της Γερμανίας και ο στριφνός, ψυχρός, ποντικομούρης και καθηλωμένος στο αναπηρικό αμαξίδιο υπουργός οικονομικών χερ Βόλφαγκ Σόιμπλε είναι πλέον ο ιδανικός σάκος του μποξ.
'Εντυπος και ηλεκτρονικός τύπος συνεχώς ενημερώνει με απευθείας συνδέσεις και ασφαλώς σπεκουλάρει -κατά την γραμμή του- στις σχέσεις των δύο κρατών.
Όπου είναι μια σχέση Δαβίδ και Γολιάθ.
Πριν όμως στραφούμε ως Έλληνες -ιδες προς τα έξω και αρχίσουμε την κριτική και τις επιθέσεις.
Οφείλουμε να ενδοσκοπίσουμε συλλογικά και στο συλλογικό μας είναι.
Όπως θα πράτταμε και ατομικά με την εσωτερική ενδοσκόπιση και το αρχαιοελληνικό¨ "γνώθιν σ`αυτόν."
Πρώτα έπρεπε να νοικοκυρευτούμε και να τακτοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο τα του οίκου μας.
Διότι τα κόμματα που εμείς δώσαμε την δύναμη πτώχευσαν την χώρα.
Η Γερμανική ελίτ φρόντισε και φροντίζει για τα δικά της συμφέροντα και ευρύτερα της χώρας της.
Τι έπραξε η Ελληνική πολιτικοοικονομική ελίτ για τα συμφέροντα της δικής της χώρας;
Έβγαλε τα δικά της κέρδη στην Ελβετία και την άφησε πτωχευμένη μόνη και έρημη σαν την καλαμιά στον κάμπο.
Την κατάντησε δυστυχώς ψωροκώσταινα και ζήτουλα στην Ευρώπη.
"Θα μου πείτε¨"
"Τι φταίμε εμείς ο λαός όταν το αντιπροσωπευτικό σύστημα πάσχει;"
Αυτό είναι μια πραγματικότητα.
Λίγοι κυβερνούν και οι πολλοί πληρώνουν τα λάθη τους.
Αν η χώρα είχε χριστή δημόσια διοίκηση.
Αν η χώρα είχε πατριωτική Εθνική αστική τάξη
Τότε θα είχαμε την συνείδηση μας ήσυχη ότι πράξαμε ως χώρα και ως πολιτικοί εκπρόσωποι το καθήκον μας προς την πατρίδα, και το ηθικό μας θα ήταν ψηλά και ακμαίο.
Τώρα;