Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

ΧΡΗΜΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
«Αναμφίβολα, όλη η ιστορική εμπειρία επιβεβαιώνει την αλήθεια ότι ο άνθρωπος δε θα 'χε πετύχει το εφικτό αν δεν είχε ξανά και ξανά προσπαθήσει να φτάσει το ανέφικτο»
{ "ΜΑΞ ΒΕΜΠΕΡ"}
("Es ist ja durchaus richtig, und alle geschichtliche Erfahrung bestätigt es, daß man das Mögliche nicht erreichte, wenn nicht immer wieder in der Welt nach dem."}
Η αστική δημοκρατία δικαιώνεται μονάχα όταν ακούγονται και οι φωνές εκείνων που "δεν έχουν φωνή".Όταν εφαρμόζει την κοινωνική οικονομία της αγοράς, και το κράτος πρόνοιας , και εντέλει στο κράτος και στην κοινωνία κυριαρχεί ο ανθρωπισμός ή¨ " ο σοσιαλισμός με ανθρώπινο πρόσωπο" όπως υποστήριζαν παλαιότερα οι μεταρρυθμιστές αριστεροί έναντι του απολιθωμένου συστήματος του Κ.Κ της Σοβιετικής Ένωσης.
Ο μεγάλος Γερμανός κοινωνιολόγος Μαξ Βέμπερ στο βιβλίο του¨ "Η προτεσταντική ηθική και η ανάπτυξη του καπιταλισμού" υποστηρίζει ότι ο καπιταλισμός αναπτύχθηκε εξ αιτίας της προτεσταντικής ηθικής.Δηλαδή οι προτεστάντες την εποχή εκείνη αποφάσισαν να ζουν μέσα στις πόλεις τους {σε σύγκριση με τον αναχωρητισμό των ορθοδόξων μοναχών όπως λέει και ο συγγραφέας Στέλιος Ράμφος} ως "κοσμοκαλόγεροι." Δηλαδή με λιτό τρόπο ζωής και με ευλάβεια προς τον θεό.Έτσι για να το πούμε απλά στα πλαίσια ενός σημειώματος σχηματίστηκε το κεφάλαιο και άρχισε η ανάπτυξη του καπιταλισμού. Εδώ εισχωρεί το θρησκευτικό συναίσθημα σύμφωνα με τον Μ.Β ως κινητήρια δύναμη της ιστορίας.Η μαρξιστική σκέψη όμως, που βασίζεται στον ιστορικό υλισμό αντίθετα στέκεται στην οικονομία και όχι στη θρησκεία ως κινητήριο δύναμη της ιστορίας.
Πρόσφατα διάβασα ότι ομάδα φιλοσόφων διαφώνησε με την θέση του σπουδαίου Μαξ Βέμπερ και έθεσε ως ερώτημα ότι¨Αν συμφωνήσουμε με τις απόψεις του "Μ.Β" τότε πως αναπτύχθηκε ο καπιταλισμός και οι πρώτες τράπεζες στην Φλωρεντία, και στην Βενετία που ήταν υπό την εποπτεία της καθολικής εκκλησίας όπου είχε αφορίσει τον τόκο,και πως αναπτύχθηκε ο καπιταλισμός στην Ιαπωνία που είναι βουδιστική χώρα;
Ο κάθε επιστήμονας έχει την άποψη του και ο αναγνώστης με τη κριτική σκέψη ας βγάλει τα δικά του συμπεράσματα.
"Ο Σάϋλοκ της λογοτεχνίας δεν ήταν ο μοναδικός δανειστής χρήματος που ανακάλυψε την εγγενή αδυναμία του πιστωτή , ιδιαίτερα όταν ο πιστωτής είναι κάποιος ξένος. Στις αρχές του δέκατου τέταρτου αιώνα , τα χρηματοοικονομικά στην ιταλία ελέγχονταν από τρεις οίκους της Φλωρεντίας, Μπάρντι, Περούτσι , Ατσαγιόλι. και οι τρεις χάθηκαν τη δεκαετία του 1340 εξαιτίας της αθέτησης των χρεών των πελατών τους, του βασιλιά Εδουάρδου της Αγγλίας και του βασιλιά Ροβέρτου της Νάπολης."
Στη Φλωρεντία την εποχή εκείνη διέπρεψαν ως τραπεζίτες οι Μέδικοι οι οποίοι έβγαλαν από την οικογένεια τους Πάπες και Βασιλιάδες υπήρξαν "προστάτες των τεχνών" και οι οποίοι ξεκίνησαν την καριέρα τους ως μικροτραπεζίτες και τοπικοί τραμπούκοι -μικροκακοποιοί. Το 1429 όταν πέθαινε ο πατέρας της δυναστείας των Μεδίκων ο Τζοβάνι , οι τελευταίες του λέξεις ήταν μια προτροπή προς τους κληρονόμους του να διατηρήσουν τα κριτήρια της οξυδέρκειας του στα χρηματοοικονομικά."

ΠΗΓΗ- ΜΑΞ ΒΕΜΠΕΡ-" Η προτεσταντική ηθική και η ανάπτυξη του καπιταλισμού."
ΝΑΪΑΛ ΦΕΡΓΚΟΥΣΟΝ- "Η εξέλιξη του χρήματος."
"Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία"
"Στέλιος Ράμφος."
"Βικιπαιδεια"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου