Πέμπτη 19 Αυγούστου 2010

Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΖΩΗΣ ΜΑΣ
ΓΡΑΦΕΙ Ο ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
Οι καταναλωτές των σούπερ μάρκετς πλέον, αποφεύγουν να αγοράσουν προϊόντα γνωστών φιρμών διότι η οικονομική κρίση τους έχει χτυπήσει την πόρτα, και μαζεύουν τα έξοδα τους. Αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας , διότι δεν πληρώνουν διαφήμιση και έξοδα προβολής , και τις περισσότερες φορές όχι πάντα , είναι της ίδιας κατηγορίας και ποιότητας Περιορίζουν επίσης την κίνηση με το αυτοκίνητο , τις εξόδους σε ταβέρνες , και τα υπερβολικά έξοδα για ψώνια και για «σόπιγκ θέραπη»
Περιορίζουν επίσης τις ημέρες διακοπών , ή πηγαίνουν στο σπίτι των γονέων στο χωριό για να μην έχουν περίσσια έξοδα. Σιγά σιγά ετοιμάζονται να μειώσουν και τα 2-3-4 αυτοκίνητα που περιμένουν παρκαρισμένα στο πάρκινγκ της πολυκατοικίας. Σε εποχές κρίσης η μεσαία τάξη υφίσταται στα εισοδήματα της ισχυρή πίεση προς τα κάτω ,και η εργατική τάξη πέφτει σε φτώχεια και ανεργία. Το χρήμα βεβαίως δεν φέρνει την ευτυχία αλλά οι άνθρωποι έχουν πέσει με τα μούτρα στο παιχνίδι του ανταγωνισμού , και πώς κάποιος θα δημιουργήσει περισσότερο πλούτο, για να μπει στο μάτι του γείτονα του. Ειδικά στη χώρα μας η νεοπλουτίστικη συμπεριφορά σε συνδυασμό με την χαμηλή παιδεία και την αισθητική της κακογουστιάς και του κιτς βγάζει μάτι από απόσταση. Τα μέσα ενημέρωσης έχουν καταγράψει πλήθος αυτοκτονιών, επιχειρηματιών που τερματίζουν το βίο τους επειδή δεν μπορούν πλέον να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Οι μικρέμποροι ,επαγγελματίες ,και βιοτέχνες κλείνουν σωρηδόν εξαιτίας της κρίσης και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπορικών αλυσίδων. Η κρίση βεβαίως δεν είναι φαινόμενο μονάχα Ελληνικό αλλά ολόκληρου του δυτικού κόσμου και ξεκίνησε από τη Αμερική, και την απληστία των τραπεζιτών, για όλο και περισσότερα κέρδη αγνοώντας στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας. Νέες μελέτες στην Αμερική με θέμα τη σχέση κατανάλωσης – ευτυχίας καταδεικνύουν π.χ. ότι οι άνθρωποι είναι περισσότερο ευτυχισμένοι όταν ξοδεύουν χρήματα σε δραστηριότητες , και όχι σε υλικά αγαθά , όταν απολαμβάνουν αυτό που σκοπεύουν να αποκτήσουν πολύ προτού το αγοράσουν , και όταν παύουν να προσπαθούν να ανταγωνιστούν τους φίλους και τους γνωστούς με γνώμονα την ευμάρεια. Κάποιοι αναλυτές μάλιστα , πιστεύουν ότι οι καταναλωτές ,ίσως προσαρμόσουν μόνιμα τις δαπάνες τους βάσει όσων έχουν ανακαλύψει σχετικά με τι τους κάνει να νοιώθουν πραγματικά ευτυχισμένοι και πλήρεις . Η Τζένιφερ Μπλακ πρόεδρος της ερευνητικής εταιρίας λιανικής «Τζένιφερ Μπλακ και συνεργάτες» λέει ¨ «Πιστεύω ότι οι άνθρωποι αρχίζουν πλέον να συνειδητοποιούν ότι δεν χρειάζονται όλα όσα έχουν . Αυτό που τους ενδιαφέρει περισσότερο είναι η απόκτηση εμπειριών.» Οι Αμερικανοί μελετητές έχουν ανακαλύψει, ότι μια μέθοδος καταπολέμησης της ηδονικής προσαρμογής, είναι να διαθέτουμε τα χρήματα μας για την απόκτηση πολλών μικρών απολαύσεων κι όχι μίας μεγάλης.
Τελικά που βρίσκεται η ευτυχία ; Στο έχω ή στο είμαι.. Πλειάς σοφών έχει πει ότι ,δεν μπορούμε να γεμίσουμε τα κενά της ψυχής μας, με υλικά αγαθά με βίλες και με κότερα.
Έχουμε ανάγκη από αυτογνωσία, ενδοσκόπηση ,καλλιέργεια φιλικών και ανθρωπίνων σχέσεων, από ανθρώπους που θα μας γεμίζουν με την αγάπη τους και θα τους γεμίζουμε με την δική μας. Το έχουν πει αυτό από τους Επικούρειους φιλοσόφους μέχρι τους σύγχρονους, τον Έριχ Φρομ και τον Ινδό φιλόσοφο Όσο.
Ποιος όμως τους ακούει τέτοια αντιπνευματική εποχή;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου