Σάββατο 23 Απριλίου 2011

ΠΩΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ;

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ.ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ

Είμαστε λαός ζηλοφθόνων. Δεν έχουμε μάθει στην αξία του «ευ αγωνίζεσθε» των αρχαίων Ελλήνων. Όταν βλέπουμε τον γείτονα να προοδεύει , δε προσπαθούμε κι εμείς να του μοιάσουμε , αλλά επιθυμούμε «να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα». Θυμάμαι χαρακτηριστικά σε μία συζήτηση όπου είχα με γνωστό μου έμπορο , μου είπε ότι¨ «όταν βλέπεις τον άλλο να πνίγεται δεν τον σώζεις δίνοντας του το χέρι, αλλά τον σπρώχνεις να πάει στο πάτο της θάλασσας».Βέβαια επειδή γνώριζα την αγαθή ψυχή του συνομιλητή μου, ήξερα ότι δεν το εννοούσε στην κυριολεξία γι`αυτό, και δεν είχε «προοδεύσει», στο εμπόριο, αλλά στο πλαίσιο του εμπορικού ανταγωνισμού. Είμαστε επίσης άνθρωποι της επίδειξης. Μας αρέσει να αγοράσουμε το ακριβό αυτοκίνητο, την καινούρια μεζονέτα, το σκάφος ,που δεν το δηλώνουμε στην εφορία, και να το μοστράρουμε στο γείτονα , στον φίλο, και στον συγγενή, για να του την «σπάσουμε» , επειδή εμείς μπορούμε περισσότερο, γιατί έχουμε περισσότερο χρήμα. Τώρα βέβαια με την οικονομική κρίση, που στερεύουν οι χρηματοδοτήσεις των τραπεζών, όλο και γινόμαστε πιο τσιγκούνηδες, σαν τους προτεστάντες Γερμανούς, δεν διαλέγουμε φίρμες, αλλά κοιτάζουμε να αγοράσουμε το φθηνό προϊόν. «Καιρός έχει τα λάχανα καιρός τα παραπούλια». Εκτός βεβαίως την Ελληνική ολιγαρχία 2.000 Ελλήνων, και ένα ποσοστό 15% μεγαλομεσαίας τάξης, που έχει πολύ απόθεμα και δεν προβληματίζεται , από την ύφεση.

Ποιος όμως διαμορφώνει την συνείδηση του ανθρώπου; Οι κοινωνικοί επιστήμονες λένε, ότι την ανθρώπινη συνείδηση την διαμορφώνει το σύστημα στο οποίο βιώνει ο άνθρωπος την ζωή του.

Όταν ό άνθρωπος ζει σένα σύστημα εν προκειμένω το καπιταλιστικό, το οποίο στηρίζεται στην κατανάλωση, προσπαθεί να του διαμορφώσει και την κατάλληλη συμπεριφορά. Προς τούτο χρησιμοποιεί την διαφήμιση, και την υποβολή. Η διαφήμιση έχει χρησιμοποιήσει για το σκοπό της την Φροϋδική ψυχανάλυση, για να εισχωρήσει στο κέντρο των ανθρώπινων επιθυμιών, και ενστίκτων. Είχα δει πριν χρόνια ένα ρεπορτάζ, του άξιου δημοσιογράφου Στέλιου Κούλογλου, στην εκπομπή του, «ρεπορτάζ χωρίς σύνορα», όπου εξηγούσε, ότι από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν την Φροϋδική ψυχανάλυση, στην διαφήμιση ήταν ένας ανιψιός του Φρόϋντ, ο οποίος είχε ανοίξει διαφημιστικό γραφείο στην Νέα Υόρκη. Βεβαίως οι φιλόσοφοι, και οι ψυχολόγοι γνωρίζουν, και το λένε, ότι η ευτυχία δεν βρίσκεται στο μέγιστο της κατανάλωσης, αλλά στην αγάπη την συντροφικότητα και την αλληλεγγύη. Ό άνθρωπος θα πρέπει να κυριαρχείται από μια ισορροπία λογικής και συναισθήματος, κι όχι από ανεξέλεγκτες επιθυμίες και ζωώδη ένστικτα. Για τούτο θα πρέπει να προσδιοριστούν από την αρχή, οι όροι του κοινωνικού συμβολαίου, οι οποίοι έτσι όπως άναρχα έχουν διαμορφώσει οι ολιγάρχες, έχουν απανθρωποιήσει τον άνθρωπο, και έχουν καταστρέψει το φυσικό περιβάλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου