Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

George Manolopoulos 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟΣ
A. Camus 
Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΣΙΣΥΦΟΥ
"δοκίμιο στο παράλογο" 
(Εssai sur l' Αbsurde) 

Ο μύθος του Σίσυφου έχει κύριο μέλημά τη "μελέτη" της αυτοκτονίας, με τον ίδιο τρόπο που στο άλλο δοκίμιο "Ο Επαναστατημένος Άνθρωπος" (L'Homme révolté) ασχολείται με την ανθρωποκτονία. Το θέμα συνεπώς στο Σίσυφο δεν είναι η τραγικότητα του Ήρωα, αλλά "το παράλογο" στην υπέρβαση της μοίρας. Η τραγικότητα εν μέρει συμμετέχει στο σύμπλεγμα και μάλιστα με τον τρόπο της αλληλοπεριχώρησης.
Ο Σίσυφος, στις εσχατιές της αυτογνωσίας του, αντιλαμβάνεται πλήρως την θεϊκή δίκη και τιμωρία, έχει πλήρη συνείδηση και δεν εκτελεί μηχανικά την πορεία του, ούτε κατέχεται από την ψευδαίσθηση πως θα αντεπεξέλθει με επιτυχία στην καταδίκη γιατί τότε η τιμωρία θα ήταν "ανάθεση έργου".Αυτή η διάσταση χαρακτηρίζει την τραγικότητα του ήρωα και μάλιστα μόνο στις στιγμές που αυτός βιώνει συνειδητά την αθλιότητά του.
Όπως έγραφα σε μία αναφορά στο Liantinis.org
" Στο Σίσυφο, μπορούμε να βιώσουμε το «μαρτύριο» του ανθρώπου που είναι ελεύθερα πολιορκημένος, καταδικασμένος από τους θεούς μεν, αλλά συγκροτημένος, ακέραιος και όχι συντριμένος. Όπως ο Προμηθέας στον Καύκασο, ο Ήρωας αναλίσκεται στην τιμωρία, αλλά διατηρεί ακέραια και αδιάβρωτη την ψυχή του"
Η βίωση της αθλιότητας και η γνωστική διαδικασία του αδιεξόδου, η διαύγεια ,δηλαδή, του Σίσυφου στη βάσανο της τιμωρίας, αποτελεί ταυτόχρονα και το έπαθλο της νίκης του, το τρόπαιο της νίκης του παράλογου επί της λογικής. Με άλλα λόγια, δεν υπάρχει μοίρα που να μην μπορείς να την υπερβείς με τη βοήθεια της περιφρόνησης. "Τάδε έφη Camus"
Η τραγικότητα, εκτός από τον ορισμό που μας άφησαν παρακαταθήκη οι κλασικοί δραματουργοί, συνδέεται άρρηκτα με τη χρονικότητα του αισθητικά "ωραίου"
Το όμορφο, δηλαδή, είναι συνάμα και τραγικό επειδή είναι εφήμερο. Συνεπώς η άγνοια του τραγικού στοιχείου, δεν οδηγεί στην ευτυχία αλλά στον εφησυχασμό της πνευματικής και ψυχικής ερημιάς.
πριν από 5 λεπτά · Τροποποιήθηκε · Μου αρέσει!
Γιατί το επίθετο ωραίος ετυμολογείται από την "ώρα", είσαι ωραίος όταν παρουσιάζεσαι" στην ώρα σου" και όχι όψιμα η εωθι

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου