Σάββατο 11 Αυγούστου 2012

ΣΟΦΟΚΛΗ ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ Μετάφραση Μίνως Βολανάκης ,Σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις Ερμηνεία Αιμίλιος Χειλάκης, Κων/νος Μαρκουλάκης, Χρήστος Σαπουντζής,κ.α Παραγωγή ΔΗΠΕΘΕ Βόλου Θέατρο Ανατολικής Τάφρου Χανίων 9και10 -8-2012 ΓΡΑΦΕΙ Ο ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ Έχω την εντύπωση ότι όταν γνωρίζεις την υπόθεση ενός έργου δεν το απολαμβάνεις το ίδιο όπως ένα άγνωστο σου κείμενο. Δεν ήταν δυνατόν όμως να μην δω ένα κλασικό έργο ενός μεγάλου συγγραφέα της αρχαίας Ελλάδας όπως ο Σοφοκλής. Έχω επίσης και ένα άλλο ελάττωμα. Συγκρίνω άθελα μου τους ηθοποιούς με τα μεγέθη των παλιότερων γενεών όπως ο Μινωτής, ο Κατράκης, ο Κωτσιόπουλος, ο Φυσούν, ο Ζερβός, ο Νέζερ κ.α. Το συμπέρασμα μου είναι ότι ηθοποιοί όπως της κλάσεως που προανέφερα είναι σπάνιοι και αναντικατάστατοι. Δεν ενθουσιάστηκα από την παράσταση, την οποία θεωρώ μέτρια. Ο Κ. Μαρκουλάκης ερμήνευσε τρις ρόλους. Του τυφλού μάντη Τειρεσία, τον γυναικείο ρόλο της Ιοκάστης, και του γέρο βοσκού, που του έδωσαν τον Οιδίποδα μωρό να τον πετάξει στον Κιθαιρώνα. Άραγε δεν θα ήταν σωστότερο για την ποιότητα της παράστασης την Ιοκάστη να την ερμηνεύσει γυναίκα, και τον γέρο βοσκό ένας ηλικιωμένος ηθοποιός; Είναι γνωστή η τραγική ιστορία του Οιδίποδα που δεν μπόρεσε να αποφύγει την μοίρα του, και τους χρησμούς του μαντείου των Δελφών και παντρεύτηκε την μητέρα του με την οποία έκανε παιδιά, αφού χωρίς να το γνωρίζει είχε σκοτώσει τον πατέρα του, και αφού ερμήνευσε το αίνιγμα της σφίγγας ανέβηκε στο θρόνο των Θηβών. Το κάθε πνευματικό δημιούργημα πρέπει να το βλέπει κανείς στην εποχή του. Σήμερα ποιος θα πίστευε ότι η ανθρώπινη πορεία είναι προδιαγεγραμμένη κι ότι ο κάθε άνθρωπος δεν γράφει μόνος του την τύχη του; Να σημειώσω εδώ ότι ο πατέρας της ψυχανάλυσης Σίγκμουντ Φρόιντ ο οποίος διάβαζε τις αρχαίες Ελληνικές τραγωδίες ονόμασε την ταύτιση του αγοριού σε μικρή ηλικία με τον πατέρα και την επιθυμία του να σκοτώσει τον πατέρα του για να πάρει την θέση του στο κρεβάτι, «Οιδιπόδειο σύμπλεγμα.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου