Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2010

ΜΑΤΙΕΣΣΤΑΓΕΓΟΝΟΤΑ ΔΑΝΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΥΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Η ΙΣΛΑΜΙΚΗ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΗΣ ΑΛ ΚΑΪΝΤΑ
ΓΡΑΦΕΙ Ο ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ.ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
«Η μορφή του μοναχικού μεταφυσικού τρομοκράτη που αυτοανατινάζεται με μια βόμβα εμφανίστηκε στη Ρωσία στο τέλος του19ου αιώνα. Η πραγματική γένεση της Άλ Κάϊντα συνδέεται περισσότερο με μια δυτική παράδοση ατομικής και πεσιμιστικής εξέγερση με στόχο ένα ασύλληπτο ιδεώδες παρά με την αντίληψη του Κορανίου για τον μαρτυρικό θάνατο.» Olivier Roy
H Άλ Κάϊντα στράφηκε κατά των Αμερικανών και των Δυτικών δυνάμεων εν γένει γιατί στηρίζουν τα διεφθαρμένα καθεστώτα της Μέσης Ανατολής. Ασφαλώς δεν τα στηρίζουν ανέξοδα παρά γιατί έχουν τεράστια συμφέροντα.. Εκμετάλλευση πετρελαιοπηγών και άλλων πρώτων υλών και στρατηγικό έλεγχο της περιοχής.
Ο Οσάμα Μπιν Λάντεν παρουσιάζεται σαν ο εκπρόσωπος του Αλλάχ ο οποίος θα δημιουργήσει ένα νέο κόσμο. Το ισλαμικό φονταμενταλιστικό αυτό κίνημα όπως λέει ο διαπρεπής καθηγητής του Λόντον Σχούλ οφ Οικονόμικς Τζον Γκρέη έχει ρίζες στην δυτική σκέψη και είναι «ριζοσπαστικό και ουτοπικό». «Ο ναζισμός και ο κομμουνισμός είναι προϊόντα της νεωτερικής Δύσης. Το ίδιο ισχύει και για τον ριζοσπαστικό ισλαμισμό- αν και το γεγονός αυτό το απορρίπτουν οι οπαδοί του και οι δυτικοί. Ο πνευματικός θεμελιωτής του ριζοσπαστικού Ισλάμ είναι ο Σαγίντ Κουτμπ, ένας Αιγύπτιος διανοούμενος τον οποίο εκτέλεσε ο Νάσερ το 1966. Τα γραπτά του Κουτμπ φανερώνουν την επίδραση που άσκησαν σε αυτόν πολλοί Ευρωπαίοι στοχαστές, ιδίως ο Νίτσε, και βρίθουν ιδεών που έχουν αντιγραφεί από την μπολσεβίκικη παράδοση. Η αντίληψη του Κουτμπ για μια επαναστατική εμπροσθοφυλακή αφοσιωμένη στην ανατροπή των διεφθαρμένων ισλαμικών καθεστώτων, και στην εγκαθίδρυση μιας κοινωνίας χωρίς επίσημες εξουσιαστικές δομές δεν οφείλει τίποτα στην Ισλαμική θεολογία , όμως οφείλει πολλά στον Λένιν. Η πεποίθηση του ότι η επαναστατική βία είναι μια καθαρτήρια δύναμη έχει περισσότερα κοινά με τους Ιακωβίνους παρά με τους ασασίνους του 12ου αιώνα. Οι ασασίνοι σκότωναν ηγέτες για τους οποίους πίστευαν πως είχαν παρεκκλίνει από την αληθινή οδό του Ισλάμ. Ωστόσο δεν πίστευαν ότι η τρομοκρατία θα μπορούσε να τελειοποιήσει την ανθρωπότητα ούτε θεωρούσαν την αυτοκαταστροφή στις επιθέσεις αυτοκτονίας ένα σύμβολο προσωπικής κάθαρσης. Αυτές οι αντιλήψεις εμφανίστηκαν τον 20 αιώνα ,όταν οι ισλαμιστές στοχαστές δέχτηκαν την ευρωπαϊκή επίδραση.
Ο Αλί Σαριάτι – προκάτοχος του Αγιατολάχ Χομεϊνί ως ηγέτης των Ιρανών φονταμενταλιστών και εξόριστος όταν κυβερνούσε ο Σάχης –υπεραμυνόταν του μαρτυρικού θανάτου ως μιας κεντρικής πρακτικής στο Ισλάμ , αλλά η άποψη του ότι ο μαρτυρικός θάνατος αποτελεί επιλογή προήλθε από την νεωτερική δυτική φιλοσοφία.Ο φονταμενταλιστικός επαναπροδιορισμός του σιισμού από τον Σαριάτι παράπεμπε σε μια ιδέα υπαρξιακής επιλογής που πήγαζε από τον Μάρτιν Χάιντεγκερ.
Τα ισλαμικά κινήματα πεσβεύουν πως η βία αποτελεί μέσο για τη δημιουργία ενός νέου κόσμου, και ως προς αυτό δεν ανήκουν στο Μεσαιωνικό παρελθόν, αλλά στην νεωτερική δύση. Ο λόγος περί ϊσλαμοφοβισμού» συσκοτίζει τις πολύ μεγάλες οφειλές του ισλαμισμού στη Δυτική σκέψη. Δεν πίστευαν μόνο οι φασίστες στην ιδέα ότι η βία μπορεί να είναι η μαμή μιας νέας κοινωνίας. Το ίδιο πίστευαν κι ο Λένιν κι ο Μπακούνιν, και θα ήταν εξίσου ακριβές αν αποκαλούσαμε τον ριζοσπαστικό ισλαμισμό ,ισλαμολενινισμό ή ισλαμοαναρχισμό. Ωστόσο μεγαλύτερη συγγένεια έχει με την αντιφιλελεύθερη θεωρία περί λαϊκής κυριαρχίας την οποία ανέλυσε ο Ρουσό και εφάρμοσε ο Ροβεσπιέρος κατά την Γαλλική τρομοκρατία, οπότε ο ριζοσπαστικός ισλαμισμός περιγράφεται καλύτερα ως ισλαμοϊακωβινισμός. Ο ριζοσπαστικός ισλαμισμός είναι μια νεωτερική επαναστατική ιδεολογία, αλλά κι ένα χιλιαστικό κίνημα με χιλιαστικές ρίζες. Όπως ο Χριστιανισμός , ο ισλαμισμός εμπεριέχει πάντα ένα ισχυρό εσχατολογικό στοιχείο. Τόσο ο σουνιτικός όσο κι ο σιιτικός ισλαμισμός περιέχουν την Μαχντική παράδοση, που αναμένει την έλευση ενός δασκάλου με θεϊκή καθοδήγηση, ο οποίος θα αναδιοργανώσει τον κόσμο-μια παράδοση την οποία εκμεταλλεύτηκε ο Μπίν Λάντεν όταν αυτοπροβλήθηκε ως προφήτης ηγέτης.»
ΠΗΓΗ ΤΖΟΝ ΓΚΡΕΥ {ΜΑΥΡΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ Η ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΗΣ ΟΥΤΟΠΙΑΣ εκδόσεις ΟΚΤΩ}

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου