Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2009

ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΓΡΑΦΕΙ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑΖΕΙ Ο ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ.ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
Στο ανοιχτό πανεπιστήμιο του Δήμου Χανίων την Τετάρτη 16 τρέχοντος μηνός
έδωσε διάλεξη ο διακεκριμένος καθηγητής φιλοσοφίας του παν. Αθηνών, κος Θεοδόσης Πελεγρίνης με θέμα ¨«ο άνθρωπος σήμερα».
Στο παρόν κείμενο μεταφέρουμε με συντομία, την ενδιαφέρουσα ματιά του διακεκριμένου καθηγητή, σε σχέση με την σημερινή πραγματικότητα και τον σύγχρονο άνθρωπο.
«Η εξέλιξη της επιστήμης έχει επιφέρει και τον θάνατο τη ηθικής. Παράδειγμα.
Σε παλιότερες εποχές οι άνθρωποι τιμούσαν τον άγνωστο στρατιώτη. Σ ήμερα με την μέθοδο ανάλυσης του ντι εν εϊ δεν υπάρχει αυτή η έννοια, γιατί ο άγνωστος στρατιώτης είναι γνωστός. Μετεξελίσσεται με τον καιρό και η έννοια της μάνας η οποία γεννούσε το παιδί της, και το πονούσε γιατί ήταν σπλάχνο της. Σήμερα το παιδί συλλαμβάνεται τεχνητά στον σωλήνα και μπορεί να το γεννήσει δανεική [παρένθετη μητέρα]
Σήμερα η ηθική έννοια καλός, κακός τείνει να καταργηθεί και να αντικατασταθεί με μια άλλη περιγραφικότητα. Είπε επίσης και για τα πρότυπα. Ότι στην Αμερική του 1960 ήταν πρότυπο ο Έλβις Πρίσλεη διότι αντιπροσώπευε την άνοδο των αγροτικών πληθυσμών του Αμερικάνικου Νότου. Στην σημερινή εποχή πρότυπο ήταν ο Μάϊκλ Τζάκσον ένας άνθρωπος ο οποίος δεν ήταν ούτε άνδρας, ούτε γυναίκα, ούτε άσπρος, ούτε μαύρος. Και αυτό διότι η σημερινή εποχή είναι διασπασμένη και με ασαφή χαρακτηριστικά. «Αλλοίμονο στην εποχή που έχει ανάγκη από ήρωες» είπε ο Μπέρτολτ Μπρέχτ δηλαδή από πρότυπα. Επειδή οι άνθρωποι ταυτίζονται μαζί τους και τους εμποδίζουν να αναπτύξουν την σκέψη τους και να αναδειχθούν σε αυτόνομες προσωπικότητες. Τον 19ο αιώνα ο Νίτσε διακήρυξε τον θάνατο του Θεού ενώ ο 20ς αιώνας διακηρύττει τον θάνατο της ηθικής. Σε ερώτηση μας πως εννοούσε τον υπεράνθρωπο του ο Νίτσε, και εάν αυτό που έγραψε ο Νίκος Καζαντζάκης βαθύ μελετητής του Νίτσε «φθάσε όπου δεν μπορείς» έχει σχέση με την Νιτσεϊκή θεωρία μας απάντησε ότι ο Νίτσε μίλησε για τον υπεράνθρωπο αλλά δεν του έδωσε σαφή χαρακτηριστικά και ότι η ερμηνεία του Καζαντζάκη είναι μια λογοτεχνική ερμηνεία.
Τον ρωτήσαμε επίσης αν είναι αλήθεια αυτό που λέγεται από διάφορες πλευρές, ότι οικειοποιήθηκε ο Χίτλερ την θεωρία του Νίτσε. Μας απάντησε ότι η αδελφή του Νίτσε ήταν ναζί κι ότι ο Χίτλερ είχε παραστεί στην κηδεία της.. Η αδελφή του λόγω της ναζιστικής ιδεολογίας της, μετά τον θάνατο του επέλεξε ορισμένα από τα αδημοσίευτα κείμενα του Νίτσε, τα οποία ταίριαζαν στον ναζισμό και εξέδωσε και ένα σχετικό βιβλίο.
ΟΤΑΝ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΟΙ ΣΟΣΙΑΛΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ
Παντού στον κόσμο όταν αναλάβουν την εξουσία οι σοσιαλδημοκράτες απομακρύνονται από την λαϊκή τους
βάση. Έχει γίνει στο παρελθόν και στην Ελλάδα αλλά δεν είναι εγχώρια πατέντα.
Το 1999 ο Καναδός ακτιβιστής Μάρεϊ Ντόμπιν απηύθυνε έκκληση για την «οικοδόμηση ενός κοινωνικού κινήματος στον Καναδά» για να διασφαλιστεί ότι το αριστερών αποκλίσεων Νέο Δημοκρατικό Κόμμα, όπου αναλάβανε όντως αξιώματα δεν θα εγκατέλειπε το εκλογικό του σώμα.
«Η πιο βασική διαπίστωση της θεωρίας του κράτους είναι ότι, όταν ένα σοσιαλδημοκρατικό κόμμα κερδίσει την «εξουσία» σε μια εκλογική αναμέτρηση στην πραγματικότητα μόνο αυτό δεν έχει κάνει .Οι ανώτεροι γραφειοκράτες οι οποίοι-όλοι τους ουσιαστικά- έχουν διαμορφωθεί από την νεοφιλελεύθερη ιδεολογία και την έχουν ενστερνισθεί, δρουν ως πέμπτη φάλαγγα σαμποτάροντας τις προοδευτικές πολιτικές. Παρένθεση [το ζήσαμε και στην Ελλάδα με την κυβέρνηση του κου Σημίτη]Επίσης όταν οι μεγάλες υπερεθνικές επιχειρήσεις απειλούν με απεργία κεφαλαίου ,όπως έκαναν στο Οντάριο και μεταφέρθηκαν στην Βρετανική Κολομβία., βλέπουμε ότι οι κυβερνήσεις του Νέου Δημοκρατικού Κόμματος δεν έχουν την «εξουσία» να τις σταματήσουν.
Εδώ είναι που υπεισέρχονται τα κοινωνικά κινήματα. κι αν δεν μπορούμε να βγάλουμε χιλιάδες ανθρώπους στους δρόμους[χωρίς να χρειαστεί να ξοδέψουμε εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια και αρκετούς μήνες οργανωτικής δουλειάς θα πρέπει να περιμένουμε ότι οι κυβερνήσεις θα υποκύψουν στην άκρως πραγματική εξουσία των μεγάλων επιχειρήσεων, η οποία ασκείται με εκπληκτικά αποφασιστικό τρόπο και σε καθημερινή βάση» «.Όπου λοιπόν εμφανίστηκαν κοινωνικά κινήματα που αντιπαρατέθηκαν ενεργά στην εξουσία των μεγάλων επιχειρήσεων, τα είδαμε να αποτυγχάνουν στον ίδιο σχεδόν βαθμό με το Νέο Δημοκρατικό Κόμμα.» {ΜΑΡΕΪ ΝΤΟΜΠΙΝ}«Στις αρχές του 21ου αιώνα, άνθρωποι από όλο τον κόσμο αναγνωρίζουν τον όρο κοινωνικό κίνημα ως προσκλητήριο σάλπισμα , ως αντίβαρο στην καταπιεστική εξουσία, ως κάλεσμα για λαϊκή δράση εναντίον ενός ευρέως φάσματος πηγών καταπίεσης και προβλημάτων.» {ΤΣΑΡΛΣ ΤΙΛΛΥ Κοινωνικά Κινήματα εκδόσεις Σαββάλας}

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου