Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2012

Μουσικός Τόνος


Αναλυτική παρουσίαση δισκογραφίας αγαπημένων Ελλήνων συνθετών και τραγουδιστών, που μέσα απ' την σημαντική τους πορεία, χάραξαν το δρόμο της ελληνικής μουσικής. Με τον τρόπο αυτό η γωνιά αυτή πιστεύει, ότι βοηθά στην οργάνωση μιας αξιόλογης ελληνικής δισκοθήκης.











Πέμπτη, 29 Νοεμβρίου 2012Μάνος Χατζιδάκις: Ο Μάνος Χατζιδάκις στη Ρωμαϊκή Αγορά







































Μάνος Χατζιδάκις: Ο Μάνος Χατζιδάκις στη Ρωμαϊκή Αγορά

Αριθμός Δίσκων: (2)

Εταιρεία: MINOS & EMI

Κυκλοφορία: 1986





Ο πρώτος δίσκος





Μια πόλη μαγική Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις

Μια πόλη μαγική
ζούμε μαζί οι δυο αγαπημένοι
μια πόλη σαν κι αυτή
πεθαίνει, ζει
κι αλλάζει μαγεμένη.
Σαν πέσει η σκοτεινιά
η αναπνοή μου
θα σμίξει με τ' αγέρι
τότες η πόλη θα φανεί
μονάχη ερημική
σαν τ' ακριβό μου αστέρι.





Ήρθε βοριάς, ήρθε νοτιάς Τραγούδι: Ηλίας Λιούγκος

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Γιάγκος Αραβαντινός

Αγάπη μου σε γύρευα
σ' αυγή και σε φεγγάρι
και στα ψηλά τα σύννεφα
σε γύρευα τυφλός,
μα ήρθε ο καιρός, ήρθε η βροχή
κι η δροσερή σου χάρη
αγάπη μου σε γύρεψα
γιατί ήσουν ουρανός.
Κι αν ο Θεός που σ' έπλασε
με μιαν ευχή μεγάλη
να 'χεις αστέρι στα μαλλιά
και μια χρυσή καρδιά,
στ' αλώνια ευθύς υψώθηκε
το χρυσαφένιο στάρι
κι η αγάπη μου μ' αγάπησε
γιατί ήμουν ουρανός.
Αγάπη μου πως σ' έχασα
πως η καρδιά μου εστάθη
και τα πουλιά σ' αρπάξανε
μες στην πολύ βροχή,
ήρθε νοτιάς, ήρθε βοριάς
το κύμα να σε πάρει
αγάπη μου που μού 'φυγες
γιατί ήσουν ουρανός.





Χάρτινο το φεγγαράκι Τραγούδι: Ηλίας Λιούγκος

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Θα φέρει η θάλασσα πουλιά
κι άστρα χρυσά τ' αγέρι
να σου χαϊδεύουν τα μαλλιά
να σου φιλούν το χέρι.
Χάρτινο το φεγγαράκι
ψεύτικη ακρογιαλιά
αν με πίστευες λιγάκι
θα 'σαν όλα αληθινά.
Δίχως τη δική σου αγάπη
δύσκολα περνά ο καιρός.
Δίχως τη δική σου αγάπη
είναι ο κόσμος πιο μικρός.
Χάρτινο το φεγγαράκι
ψεύτικη ακρογιαλιά
αν με πίστευες λιγάκι
θα 'σαν όλα αληθινά.





Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νότης Περγιάλης & Γιώργος Εμιρζάς

Τρεις μέρες χώ-, τρεις μέρες χώρισα από σένα
τρεις νύχτες μέ-, τρεις νύχτες μένω μοναχή,
σαν τα βουνά που στέκουν τώρα δακρυσμένα
όταν τα βρέ-, όταν τα βρέχουν οι ουρανοί.
Διώξε τη λύπη, παλικάρι
πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι.
Πώς να βγω και, πώς να βγω και να περπατήσω
τα λόγια του, τα λόγια του να θυμηθώ;
με το φεγγάρι πώς, αχ πώς να τραγουδήσω
με το φεγγάρι πώς να παρηγορηθώ;





Το φεγγάρι είναι κόκκινο Τραγούδι: Ηλίας Λιούγκος

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις

Το φεγγάρι είναι κόκκινο
το ποτάμι είναι βαθύ
κι η αγάπη μου στα χέρια σου
είναι κάτασπρο πουλί.
Το φεγγάρι είναι πράσινο
το ποτάμι είναι γαλάζιο
έλα αγάπη μου και χόρεψε
ίσα μ' αύριο το πρωί.
Το φεγγάρι πήγε κι έπεσε
στο ποτάμι το βαθύ
κι η αγάπη μου κιτρίνισε
σαν τη φλόγα στο κερί.
Έλα αγάπη μου και χόρεψε
ίσα μ' αύριο το πρωί.
Το φεγγάρι πήγε κι έπεσε
στο ποτάμι το βαθύ
κι η αγάπη μου κιτρίνισε
σαν τη φλόγα στο κερί.
Έλα αγάπη μου και χόρεψε
ίσα μ' αύριο το πρωί.





Αγάπη που ΄γινες δίκοπο μαχαίρι Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μιχάλης Κακογιάννης

Αγάπη που 'γινες δίκοπο μαχαίρι
κάποτε μου 'δινες, μόνο τη χαρά
μα τώρα πνίγεις τη χαρά στο δάκρυ
δε βρίσκω άκρη, δε βρίσκω γιατρειά
Φωτιές ανάβουνε μες στα δυο του μάτια
τ' αστέρια σβήνουνε όταν με θωρεί
σβήστε τα φώτα σβήστε το φεγγάρι
σαν θα με πάρει τον πόνο μου μη δει





Μην τον ρωτάς τον ουρανό Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Γιάννης Ιωαννίδης

Λόγο στο λόγο και ξεχαστήκαμε
μας πήρε ο πόνος και νυχτωθήκαμε
σβήσε το δάκρυ με το μαντίλι σου
να πιω τον ήλιο μέσα απ' τα χείλη σου
Μην τον ρωτάς τον ουρανό
το σύννεφο και το φεγγάρι
το βλέμμα σου το σκοτεινό
κάτι απ' τη νύχτα έχει πάρει
Ό,τι μας βρήκε κι ό,τι μας λύπησε
σαν το μαχαίρι κρυφά μας χτύπησε
σβήσε το δάκρυ με το μαντίλι σου
να πιω τον ήλιο μέσα απ' τα χείλη σου
Μην τον ρωτάς τον ουρανό
το σύννεφο και το φεγγάρι
το βλέμμα σου το σκοτεινό
κάτι απ' τη νύχτα έχει πάρει





Θάλασσα πλατιά Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Γιώργος Ρούσσος

Θάλασσα πλατιά
σ' αγαπώ γιατί μου μοιάζεις
θάλασσα βαθιά
μια στιγμή δεν ησυχάζεις
λες κι έχεις καρδιά
τη δικιά μου την μικρούλα την καρδιά
Όνειρα τρελά
που πετούν στο κύμα πάνω
φτάνουν στην καρδιά
και τα νιάτα μας ξυπνάνε
όνειρα τρελά
και οι πόθοι φτερουγίζουν σαν πουλιά
Έχω έναν καημό
που με τρώει γλυκά και με λιώνει
έχω ένα καημό θα 'ρθω να στον πω
αδερφή μου εσύ θάλασσα που σ' αγαπώ
Κύματα πουλιά
στα ταξίδια σας που πάτε
τα αλαργινά
την κρυφή μου λύπη πάρτε
κι από ‘κει μακριά
να μου φέρετε κι εμένα τη χαρά





Κουρασμένο παλικάρι Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη & Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Κουρασμένο παλικάρι
τώρα που δε μ’ αγαπάς
πάρε το χρυσό φεγγάρι
στον παράδεισο να πας
Ήσουν λυπημένο κύμα,
δεν είχες ακρογιάλι να σταθείς
στης αγάπης μας το μνήμα
καρτερώ να ’ρθεις να κοιμηθείς
Κουρασμένο παλικάρι,
γίνε φως του αυγερινού
κι άσ’ τη νύχτα να σε πάρει
στο περβόλι του ουρανού





Ήταν του Μάη το πρόσωπο Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Ήταν του Μάη το πρόσωπο
του φεγγαριού η ασπράδα
ένα περπάτημα ελαφρύ
σαν σκίρτημα του κάμπου
Κι αν θα διψάσεις για νερό
θα στύψουμε ένα σύννεφο
κι αν θα πεινάσεις για ψωμί
θα σφάξουμε ένα αηδόνι





Το πέλαγο είναι βαθύ Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Το πέλαγο είναι βαθύ,
κι η αγάπη είναι μεγάλη
έχω έναν πόνο στην ψυχή
και ποιος θα μου τον βγάλει
Το πέλαγο είναι γλυκό,
χάδι μαζί και δάκρυ
και με κυλάει αφρίζοντας
στου ορίζοντα την άκρη.
Το πέλαγο είναι παιδί,
τρέχει και δεν το φτάνω
παιδί και στην αγάπη του,
που σαν παιδί το χάνω.





Τώρα που πας στην ξενιτιά Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Τώρα που πας στη ξενιτειά
πουλί θα γίνω του νοτιά
γρήγορα να σ' ανταμώσω.
Για να σου φέρω τον σταυρό
που μου παράγγειλες να βρω
δαχτυλίδι να σου δώσω.
Ήσουν κυπαρίσσι στην αυλή μου αγαπημένο
ποιος θα μου χαρίσει το φιλί που περιμένω.
Στ' όμορφο ακρογιάλι καρτερώ να μου 'ρθεις πάλι
σαν μικρό χαρούμενο πουλί.
Χρυσή μου αγάπη έχε γεια
να 'ναι μαζί σου η Παναγιά
κι όταν 'ρθει το περιστέρι.
Θα χω κρεμάσει φυλαχτό
στο παραθύρι τ' ανοιχτό
την καρδιά μου σαν αστέρι.
Ήσουν κυπαρίσσι στην αυλή μου αγαπημένο
ποιος θα μου χαρίσει το φιλί που περιμένω.
Στ' όμορφο ακρογιάλι καρτερώ να μου ρθεις πάλι
σαν μικρό χαρούμενο πουλί.





Είμ’ αητός χωρίς φτερά Τραγούδι: Ηλίας Λιούγκος

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου

Σαν τον αετό είχα φτερά ώ, ώ, ώ
και πέταγα
και πέταγα πολύ ψηλά
μα ένα χέρι λατρεμένο
ένα χέρι λατρευτό
μου τα κόβει τα φτερά μου
για να μη ψηλά πετώ
Είμ' αετός χωρίς φτερά
χωρίς αγάπη και χαρά
χωρίς αγάπη και χαρά
είμ' αετός χωρίς φτερά
Το χέρι αυτό το λατρευτό ώ, ώ, ώ
μες στη ζωή
μες στη ζωή θα τ' αγαπώ
ότι και να μου 'χει κάνει
όλα του τα συγχωρώ
με φτερούγες τσακισμένες
πάντα εγώ θα τ' αγαπώ





Το σκοτεινό παράθυρο Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Το σκοτεινό παράθυρο
μ' αστέρια θα σε ντύσει
κι ένα ποτάμι κόκκινο
τη νύχτα θα κεντήσει.
Το σκοτεινό παράθυρο
το φως δε θα ρωτήσει
κι ένα ποτάμι κόκκινο
καημό θα σε ποτίσει.
Το σκοτεινό παράθυρο
μ' ανθούς το 'χω στολίσει
κι ένα ποτάμι κόκκινο
το χώμα έχει φιλήσει.
Το σκοτεινό παράθυρο
ποτέ δε θα μυρίσει
κι ένα ποτάμι κόκκινο
στον κόσμο θα κυλήσει.





Το μαντολίνο (Φέρτε μου ένα μαντολίνο) Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις

Φέρτε μ' ένα μαντολίνο
για να δείτε πως πονώ
κι ύστερα θα γίνω κρίνο
κι ύστερα πια θα χαθώ
Τι με νοιάζει κι αν χαθώ
αφού θα 'χω γίνει κρίνο
φέρτε μ' ένα μαντολίνο
Το παιδί που μ΄ αγαπάει
όλο θέλει να ρωτά
τι σημαίνει Κυριακή
Σκέφτομαι γιατί ρωτάει
και φοβάμαι ότι ξεχνά
πως τον είδα Κυριακή
Φέρτε μ' ένα μαντολίνο
για να δείτε πως πονώ
κι ύστερα θα γίνω κρίνο
κι ύστερα πια θα χαθώ
Τι με νοιάζει κι αν χαθώ
αφού θα 'χω γίνει κρίνο
φέρτε μ' ένα μαντολίνο
Το παιδί που μ΄ αγαπάει
όλο θέλει να ρωτά
που πηγαίνουν τα πουλιά
Μα το δάκρυ μου κυλάει
και καθώς αυτός κοιτά
τον σκεπάζω με φιλιά





Η πέτρα Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις

Η πέτρα είν' ο θάνατος
η πέτρα είν' η ζωή μου,
φυτρώσαν άσπρα γιασεμιά
μεσ' την αναπνοή μου.
Είν' ένα δέντρο έρημο
στην πέτρα σπάει η φωνή μου,
δεν μπαίνει αγέρας μήτε φως
πετρώνει το κορμί μου.
Είναι η κραυγή της μάνας
είναι η πληγή του κόσμου,
φέρτε κρασί φέρτε φωτιά
να κάψω τον καημό μου.





Περιμπανού Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας & Ηλίας Λιούγκος

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Περιμπανού τη λέγαν τα παιδιά, Περιμπανού
κι ήτανε δεκαπέντε χρονών
Έγραφε τ’ όνομά της στον καθρέφτη τ’ ουρανού
μ’ ενός πνιγμένου γλάρου φτερό
Μα της ζωής το κύμα το παράφορο
σάρωσε βάρκες και κουπιά
Και στο μεγάλο κόσμο τον αδιάφορο
ποιος τη θυμάται τώρα πια
Περιμπανού την έλεγα κι εγώ, Περιμπανού
κι ας μη με είχε ακούσει κανείς
Έμοιαζε με κοχύλι στο βυθό του αυγερινού
προτού καρδιά μου πέτρα γενείς
Μα της ζωής το κύμα...





Πορνογραφία Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Άρης Δαβαράκης

Πορνογραφία σημαίνει συνουσία,
συνωμοσία στο φως των αστεριών
για την Ευρώπη μα και για την Ασία
πορνογραφία στα μάτια των παιδιών.
Μέσ' το κόσμο χάνομαι
κι απ' τα πάθη μου πιάνομαι.
Δίνω σώμα, δίνω φως,
μα πεθαίνω σοφός.
Πορνογραφία σημαίνει συνουσία,
συνωμοσία στο φως των αστεριών.
Για την Ευρώπη μα και για την Ασία
πορνογραφούμε στα μάτια των παιδιών.
Μέσ' το κόσμο χάνομαι
και απ' τα πάθη μου πιάνομαι.
Δίνω σώμα, δίνω φως,
μα πεθαίνω σοφός.
Πορνογραφία σημαίνει ανταρσία,
απελπισία, σκοτάδι και μαγεία.
Πορνογραφία σημαίνει συνουσία
φωτογραφία σημάδι των καιρών.





Ο δεύτερος δίσκος





Οδός ονείρων Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις

Κάθε κήπος έχει
μια φωλιά για τα πουλιά.
Κάθε δρόμος έχει
μια καρδιά για τα παιδιά.
Μα κυρά μου εσύ,
σαν τι να λες με την αυγή
και κοιτάς τ' αστέρια
που όλο πέφτουν σαν βροχή.
Δως μου τα μαλλιά σου
να τα κάνω προσευχή,
για να ξαναρχίσω
το τραγούδι απ' την αρχή.
Κάθε σπίτι κρύβει
λίγη αγάπη στη σιωπή.
Μα ένα αγόρι έχει
την αγάπη για ντροπή.





Ο κυρ Μιχάλης Τραγούδι: Ηλίας Λιούγκος

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης

Άσπρισ' η κούτρα σου Μιχάλη
αλλά μυαλό, αλλά μυαλό
δεν λέει να βάλει.
Μωρ' λένε "όχι" στους πολλούς,
τα βάζουνε με τους τρελούς
Μιχάλη μου, κύριε Μιχάλη μου;
Κράτα το στόμα σου κλειστό
κράτα για σε, κράτα για σένα
το σωστό.
Κι άσε με εμένα τον κουτό
κατά πως θέλω να γελώ
το χάλι μου κύριε Μιχάλη μου.





Το πουλί Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μίνως Αργυράκης

Πάω να πω στον ουρανό
πάω να πω στο σύννεφο
το πουλί δε πιάνεται
το παιδί δε χάνεται
πάνω απ' τον ουρανό.
Μέσα από τον άνεμο
άνθισε χρυσάνθεμο
πέφτουν πέταλα στη γη
παν να βρούνε το πουλί
σκοτωμένο οπού λαλεί.





Μια Παναγιά Τραγούδι: Ηλίας Λιούγκος

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Μια Παναγιά
μιαν αγάπη μου έχω κλείσει
σ' ερημοκλήσι αλαργινό
κάθε βραδιά
της καρδιάς την πόρτα ανοίγω
κοιτάζω λίγο και προσκυνώ.
Πότε θα 'ρθει, πότε θα 'ρθει
το καλοκαίρι
πότε τ' αστέρι θ' αναστηθεί
να σου φορέσω στα μαλλιά
χρυσό στεφάνι
σαν πυροφάνι σ' ακρογιαλιά.
Μια Παναγιά
μιαν αγάπη μου έχω κλείσει
σ' ερημοκλήσι αλαργινό
κάθε βραδιά
της καρδιάς την πόρτα ανοίγω
δακρύζω λίγο και προσκυνώ.





Τ' αστέρι του βοριά Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας & Ηλίας Λιούγκος

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Τ' αστέρι του βοριά
θα φέρει η ξαστεριά
μα πριν φανεί μέσα από το πέλαγο πανί
θα γίνω κύμα και φωτιά
να σ' αγκαλιάσω ξενιτιά
Κι εσύ χαμένη μου Πατρίδα μακρινή
θα γίνεις χάδι και πληγή
σαν ξημερώσει σ' άλλη γη
Τώρα πετώ για της ζωής το πανηγύρι,
Τώρα πετώ για της χαράς μου τη γιορτή
Φεγγάρια μου παλιά
καινούρια μου πουλιά
διώχτε τον ήλιο και τη μέρα απ' το βουνό
για να με δείτε να περνώ
σαν αστραπή στον ουρανό.





Πάει ο καιρός Τραγούδι: Ηλίας Λιούγκος

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Πάει ο καιρός, πάει ο καιρός
που ήταν ο κόσμος δροσερός
και κάθε αυγή ξεκινούσε μια πηγή
για να ποτίσει όλη τη γη
Ήρθανε νύχτες και βροχές
και χειμωνιάσαν οι ψυχές
και στο βαθύ το σκοτάδι έχει σταθεί
ένα παιδί να ζεσταθεί
Τώρα το δάκρυ κυλάει στο χώμα,
και πέρα απ' το βοριά
ένα καράβι ρωτάει ακόμα
πού θα βρει στεριά
Πάει ο καιρός...





Στου Διγενή τ’ αλώνια Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Ψηλά στου Διγενή τ΄ αλώνια
τις νύχτες του καλοκαιριού
του κάτω κόσμου τα τελώνια
με λεν τρελή του φεγγαριού.
Μα εγώ χρυσόβουλο κρατάω
από καιρούς βυζαντινούς
και τ΄ άγρια βάθη που κοιτάω
δεν τα χωράει ανθρώπου νους.
Ψηλά στου Διγενή τα κάστρα
στον τάφο του νεκρού παλικαριού
τα νυχτοπούλια κάτω απ΄ τ΄ άστρα
με λεν τρελή του φεγγαριού.





Τα παιδιά κάτω στον κάμπο Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Τα παιδιά κάτω στον κάμπο
δεν μιλάν με τον καιρό
μόνο πέφτουν στα ποτάμια
για να πιάσουν τον σταυρό.
Τα παιδιά κάτω στον κάμπο
κυνηγούν έναν τρελό
τον επνίγουν με τα χέρια
και τον καίνε στον γιαλό.
Έλα κόρη της σελήνης,
κόρη του αυγερινού.
Να χαρίσεις στα παιδιά μας
λίγα χάδια του ουρανού.
Τα παιδιά κάτω στον κάμπο
κυνηγάνε τους αστούς
πετσοκόβουν τα κεφάλια
από εχθρούς και από πιστούς.
Τα παιδιά κάτω στον κάμπο
κόβουν δεντρολιβανιές
και στολίζουν τα πηγάδια
για να πέσουν μέσα οι νιες.
Τα παιδιά μες τα χωράφια
κοροϊδεύουν τον παπά
του φοράνε όλα τα άμφια
και το παν στην αγορά.
Έλα κόρη της σελήνης,
έλα και άναψε φωτιά.
Κοίτα τόσα παλικάρια
που κοιμούνται στη νυχτιά.
Τα παιδιά δεν έχουν μνήμη
τους προγόνους τους πουλούν
και ότι αρπάξουν δεν θα μείνει
γιατί ευθύς μελαγχολούν.





Η μπαλάντα του οδοιπόρου Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου

Βλέπω πλήθος κόσμο να κυλά
μα ψυχή δεν μου χαμογελά
στα κρεβάτια τ΄ άρρωστα παιδιά
και στα δέντρα ξερά τα κλαδιά.
Την αγάπη πέταξα σ΄ ένα βυθό
και το φόβο μου έστρωσα να κοιμηθώ.
Βρίσκω τάφους κι έναν κόσμο
που δεν πονά.
Όπου πάω κι ένα λάθος
με τυραννά.
Ποιος προφήτης τώρα θ΄ ακουστεί
σα φωνή σε στέρνα κλειστή;
Σ΄ έναν κόσμο άδειο κι ορφανό
ποια κραυγή απ΄ τον ουρανό;
Τα πουλιά παράτησα στις ερημιές
και το φως σπατάλησα στις γειτονιές
Δεν τον θέλω και φοβάμαι
το γυρισμό.
Δες ποιος είμαι πού πηγαίνω
για το χαμό.





Το μεθυσμένο κορίτσι Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις

Μες στο κρύο μες στ' αγιάζι
το κορίτσι μου βουλιάζει
το σκεπάζει τ' αναφιλητό.
Χύθηκαν τα ξεροβόρια
σπάν' τα ζάρια τρία αγόρια
το κορίτσι κλαίει σαν το Χριστό.
Μεθάει κι ανοίγει μια τρελή πηγή
το στόμα γίνεται πληγή
έχει το μίσος φτιάξει φυλαχτό
παίζει στο θάνατο κρυφτό.
Έχει στα μαλλιά κορδέλες
στο κορμί της χίλιες βδέλλες
και στο πλάι το Χάροντα σκυφτό.
Απ' τα μάτια της δυο στάλες
κι απ' τα χέρια πέφτουν κι άλλες
ο καημός χτυπάει σαν κεραυνός.
Ποιος της έδωσε μαχαίρι
ποιος αγέρας θα τη φέρει
για ν' αστράψει ο μαύρος ουρανός;
Με το μαχαίρι κόβει τη σιωπή
κι είναι σαν πέτρα σκυθρωπή
μπλέκει τα χέρια κάνει προσευχή
ποιος θα της δώσει μιαν ευχή;
Μες στο κρύο μες στ' αγιάζι
το κορίτσι μου τρομάζει
πεθαμένο τρέχει στη βροχή.





Μια φορά κι έναν καιρό Τραγούδι: Έλλη Πασπαλά

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Μια φορά κι έναν καιρό
όπως λεν' τα παραμύθια
κυνηγούσα τ' όνειρο
για να μάθω την αλήθεια.
Να 'ναι ήλιος, να 'ναι αστέρι;
Ποιος την είδε ποιος την ξέρει.
Αχ γιατί, αχ γιατί
μοιάζει με καρδούλα κλειστή;
Μια φορά κι έναν καιρό
κάποιος άγγελος διαβάτης
σ' ακρογιάλι λαμπερό
είχε γράψει τ' όνομά της.
Μα σαν πέρασε τ' αγέρι
ποιος την είδε ποιος την ξέρει.
Αχ γιατί, αχ γιατί
να 'ναι σα μια σπίθα σβηστή;
Μια φορά κι έναν καιρό
στην φωτιά και στον αγώνα
την αντίκρισα θαρρώ
σαν μια κόκκινη σταγόνα.
Μα πριν βγει το καλοκαίρι
ποιος την είδε ποιος την ξέρει.
Αχ γιατί, αχ γιατί
να 'χει στη ζωή ξεχαστεί.





Αθανασία Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Τι ζητάς αθανασία στο μπαλκόνι μου μπροστά
δε μου δίνεις σημασία κι η καρδιά μου πώς βαστά
Σ' αγαπήσανε στον κόσμο βασιλιάδες, ποιητές
κι ένα κλωναράκι δυόσμο δεν τούς χάρισες ποτές
Είσαι σκληρή σαν του θανάτου τη γροθιά
μα ήρθαν καιροί που σε πιστέψαμε βαθιά
Κάθε γενιά δική της θέλει να γενείς
Ομορφονιά, που δεν σε κέρδισε κανείς
Τι ζητάς αθανασία στο μπαλκόνι μου μπροστά
ποια παράξενη θυσία η ζωή να σου χρωστά
Ήρθαν διψασμένοι Κροίσοι, ταπεινοί προσκυνητές
κι απ' του κήπου σου τη βρύση δεν τους πότισες ποτές
Είσαι σκληρή σαν του θανάτου τη γροθιά
μα ήρθαν καιροί που σε πιστέψανε βαθιά
Κάθε γενιά δική της θέλει να γενείς
Ομορφονιά, που δεν σε κέρδισε κανείς





Το παιδί από την Κρήτη Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μιχάλης Μπουρμπούλης

Το παιδί από την Κρήτη
που το λέγανε Κοσμά
το δικάσανε μια Τρίτη
σε ισόβια δεσμά.
Κι ήταν κρύο το φεγγάρι,
κρύο αλουμίνιο,
σαν τα βράδια του Γενάρη
πάνω από τ’ Αγρίνιο.
Στο ποτήρι το κρασί του
έμεινε ατελείωτο,
του ’καναν τα χρόνια χιόνια
και το βίο αβίωτο.
Παραπεταμένος είσαι,
μάγκα μου, σε μια γωνιά,
γεια σου, κόσμε σιδερένιε,
γεια σου, χάλκινε ντουνιά.
Έγραφε σε κάθε τοίχο:
"Άλλο ένα τετράμηνο,
να ’σουνα, ζωή, βροχούλα,
να ’μουνα κυκλάμινο."
Θάνατος μες στο κορμί του
έφτασε ανοιξιάτικα
και χτυπούσαν οι καμπάνες
σαν τρελές νυχτιάτικα.





Έξι κορίτσια με ρωτούν Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Συμεωνίδης

Έξι κορίτσια στο χορό
έξι πουλιά στον ουρανό
παίζουν με την καρδιά μου,
παίζουν με την καρδιά μου.
Βαράτε γύφτοι τα βιολιά
να κοιμηθούνε τα πουλιά
να βρω τη γιατρειά μου,
να βρω τη γιατρειά μου.
Έξι λεβέντες με κρατούν
έξι κορίτσια με ρωτούν
γιατί με πάνε τόσοι,
γιατί με πάνε τόσοι.
Βαράν' οι γύφτοι τα βιολιά
με της αγάπης τα πουλιά
κανείς δε θα γλυτώσει,
κανείς δε θα γλυτώσει.





Αγάπη μου Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις

Αγάπη μου κορίτσι μου
ποια νύχτα θα σε φέρει
σε τούτα τ' άγια μέρη
να σε βρω την αυγή.
Πήγα να γίνω άρχοντας
και συ βασίλισσά μου
μα κόψαν τα φτερά μου
και χάθηκα στη γη.
Κορίτσι μου γυναίκα μου
ο χρόνος θα με πάρει,
μα δεν κάνει χάρη
στο πάθος θα χαθώ.
Και συ θα γίνεις άστρο μου
και 'γω θα 'μαι η σκιά σου
παντοτινή τροχιά σου
φως άγιο που αγαπώ.





Αχ! Ουρανέ (Η μπαλάντα του ουρί) Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Ουρανέ, όχι δε θα πω το ναι
ουρανέ, φίλε μακρινέ
πώς να δεχτώ άλλης αγκαλιάς τη στοργή
πώς να δεχτώ, μάνα μου είναι η γη
πώς ν' αρνηθώ της ζωής το φως το ξανθό
αχ ουρανέ πόνε μακρινέ
Κάθε δειλινό κοιτώ τον ουρανό,
το γαλανό
κι ακούω μια φωνή,
καμπάνα γιορτινή
να με παρακινεί
Κάθε Κυριακή μου λέει να πάω εκεί,
εκεί, εκεί
που χτίζουνε φωλιά
αλλόκοτα πουλιά
στου ήλιου τα σκαλιά
Ουρανέ, όχι δε θα πω το ναι
ουρανέ, φίλε μακρινέ
πώς να δεχτώ άλλης αγκαλιάς τη στοργή
πώς να δεχτώ, μάνα μου είναι η γη
πώς ν' αρνηθώ της ζωής το φως το ξανθό
αχ ουρανέ πόνε μακρινέ
Κάθε δειλινό κοιτώ τον ουρανό,
το γαλανό
και μια φωνή τρελή
σαν χάδι κι απειλή
κοντά της με καλεί
Κάθε Κυριακή μου λέει να πάω εκεί,
εκεί, εκεί
μου τάζει ωκεανούς
κομήτες φωτεινούς
και ό,τι βάζει ο νους
Ουρανέ, όχι δε θα πω το ναι
ουρανέ, φίλε μακρινέ
πώς να δεχτώ άλλης αγκαλιάς τη στοργή
πώς να δεχτώ, μάνα μου είναι η γη
πώς ν' αρνηθώ της ζωής το φως το ξανθό
αχ ουρανέ πόνε μακρινέ





Η μπαλάντα των αισθήσεων Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας

Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Άρης Δαβαράκης

Σαν παλιό σινεμά και σαν τη Χαλιμά
που μιλάει με τα παιδιά
σου κρύβω την αλήθεια
κι αφήνω από τα στήθια μου να βγουν
παραμύθια για κείνους π' αγαπούν
Για στιγμές μυστικές για λάμψεις μαγικές
γι' αγκαλιές ερωτικές για νύχτες φωτεινές
Σ' αγκαλιάζω στο σκοτάδι
σε τυλίγω μ' ένα χάδι
τώρα είμαι γυμνός
μοιάζω σα Θεός
φωτεινός δυνατός,
μπορείς να μ' αγαπήσεις
μπορείς να μου φωτίσεις μια στιγμή
το κορμί μου είναι μόνο η αφορμή
Για στιγμές μυστικές για λάμψεις μαγικές
γι' αγκαλιές ερωτικές για νύχτες φωτεινές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου